Banner

Løbeklubben - Gode råd

Her har vi samlet en række gode råd, der får dig godt i gang med at løbe!

 

Løbeprogrammet:

  • Tal med trænerne om hvilket hold der passer til dig.
  • Følg programmet med tre ugentlige løbedage - løb regelmæssigt.
  • Prioriter tid til at løbe efter programmet tre gange om ugen.
  • Hæng programmet op på køleskabet og lave et flueben for hver gang du er ude at løbe.
  • Lav måske en aftale med en anden fra dig hold, om at løbe sammen den tredie gang om ugen, hvor vi ikke har fællestræning.
  • Hvis du enkelte gange ikke kan komme til træning, så sørg for at få løbet selv på et andet tidspnkt. Måske kan du lave en aftale med en anden fra dig hold.
  • Det er bedst at få en hviledag mellem de dage du træner, på den måde får kroppen tid til at restituere og du bliver frisk til næste løbetur.
  • Kroppen har brug for tilvænning til løb, generelt vil hjerte/kredsløb tilpasse sig hurtiere end sener og led. Hvis du følger programmet reduceres rieiskoen for overbelastning og skader.
  • Det er i orden at blive lidt øm i musklerne efter en løbetur. Men bliver smerten ved, skal træningen reduceres eller du må holde et par dages pause. Er du i tvivl spørgs trænerne.

 

Udstyr: 

  • Det vigtigst er skoene. Når du har besluttet dig for at løbe, skal du investere i et par løbesko, der passer til din løbestil. tænk på at fødderne skal absorbere stød på op til 4 gange din vægt. man regner med, at sko har en levetid på omkring 800-1000 km. HUSK at tage et par gamle løbesko med i butikken, når du køber nye sko. Dermed kan butikken se, hvordan du slider dine sko.
  • Til kvinderne er en god støttende sports-BH hensigtsmæssig.
  • Resten er op til dig selv. Løb i hvad der er behageligt for dig!!
  • I løbet af sæsonen er der mulighed for at købe svedtransporterende t-shirts m/u ærmer og løbejakker med klublogo til favorable priser.

 

Mad og drikke: 

  • Spis ikke for tæt på at du skal ud og løbe. Lad der gå 2-3 timer. Blodet der skal forsyne dine muskler med ilt under løbet, får travlt med at være med i fordøjelsen. Det vil da føles tungt at løbe.
  • Drik rigeligt vand dagen igennem. Vent ikke med at drikke til du bliver tørstig.
  • Tag altid en flaske vand med til efter træningen.

 

Har du spørgsmål er trænerne klar med råd og vejledning!

 

KIF logoKIF logo